Americký motocyklista

08.01.2025

Americká armáda používala v době 2. Světové války motocykly značek Harley Davidson a Indian. Jejich využití bylo trochu odlišné než v německé armádě. Harley Davidson dodával ve velkém množství model WLA, pobočky v Kanadě produkovaly model WLC. Indian poskytl mimo jiné typy především nejvíce vyráběný model 741B. Tyto stroje byly v solo provedení, nepočítalo se u těchto strojů ani se sidecarem. Z toho logicky plyne jejich trochu jiné využití. Především se jednalo o funkci motospojky, či ve velkém, využití u vojenské policie. Americká ekonomika byla schopna chrlit velké množství jeepů, dodgů či dalších automobilů, proto motocykly plnily spíše specifické úkoly. Byly sice také nasazeny u prvosledových jednotek např. průzkumu, ne však v takové míře aby vznikly celé motocyklové prapory jako v německé či rudé armádě. Zjistíme, že U.S. Army nezařadila do výroby žádné speciální oblečení a výstroj pro motocyklisty jako Němci či Britové. Americký motocyklista používal v podstatě standardní výstroj a vybavení pozemních ozbrojených sil. V některých případech docházelo k dodávkám britského vybavení jako např. motocyklistických rukavic či DR přileb.

Standardní ocelovou přilbu M1 někdy nahrazovala přilba tankových jednotek M 38. Na počátku války jsou běžně k vidění ochranné brýle M 38 pro jednotky obrněných vozidel, které později nahradí brýle M 1944 s možností výměny skel, proti sluneční/protiprachové čiré. Košile z vlny M 37, blůzy M 41 či M 43 jsou standardní produkce bez odlišností. To samé platí pro kalhoty M 37, M 43. Zajímavostí je použití převlečníků "Duck Hunter". Tyto komplety byly běžně používány na tichomořském bojišti. V Evropě se však později vůbec nepoužívaly. Při vylodění v Normandii, však byly tyto maskovací komplety experimentálně zkoušeny a to u několika jednotek. Používal je např. 82. Obrněný průzkumný prapor, ten podléhal 2. O.D. (Obrněná Divize) či 41. pluk obrněné pěchoty. Na dobových fotografiích lze vojáky těchto jednotek v "Duck Huntrech" spatřit. Pravdou však je, že docházelo k "přátelské" střelbě. Ostatní jednotky prostě zaměňovaly tuto novinku za "maskovací" oděv který běžně používal nepřítel. Proto bylo rozhodnuto tyto maskovací komplety dále na evropském bojišti nepoužívat.

V chladném počasí se často objevuje u motocyklistů mimo "tankových lacláčů" také kabát Mackinaw. Jedná se sice o "důstojnický" oděv, nicméně dobové fotografie jsou důkazem, že používání bylo celkem časté. Standardní dlouhý vlněný kabát nebyl pro používání na motocyklu příliš praktický.

Výstroj: Taška na mapy M 38 mohla doplnit jinak naprosto standardní výstroj a běžné vybavení. Stejně tak je tomu v případě obuvi, pěchotní kotníkové boty se spinkami M 38, jsou později nahrazeny pěchotní bojovou obuví M 43. Ostatní vybavení je tedy naprosto totožné s klasickou výbavou vojáka amerických pozemních složek. Opasek, polní láhev, psaníčko First aid, usárna, polní lopatka, bojový nůž, či bajonet, sumky k nesené zbrani atd. (opět více v sekci uniformy)

Výzbroj: Na rozdíl od v Kanadě produkovaném modelu Harley Davidson WLC, měl ten v americe vyráběný model WLA, některé odlišnosti. Zmíním se o montáži "holster" tedy pouzdra na vezenou zbraň. Byla montována k vidlici na pravé straně, na levo byla ocelová schránka na munici. Nejčastější vezenou zbraní na motocyklu byl samopal Thompson M1 A1. Někdy lze na fotografiích spatřit i nestandardně pušky Garand či karabinu M1. Tak jak v případě WLC se z výroby nemontovala pouzdra zbraně, naopak zase kanadský model byl vybaven sedlem spolujezdce. Mimo tyto dvě odlišnosti, se od sebe, oba modely motocyklu Harley Davidson liší samozřejmě mnohem více, ale o tom budu psát v jiné části.


Všechna práva vyhrazena | Moto Eso 2023
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!