Anglický motocyklista

Motocyklisté u většiny armád využívali specifickou výstroj a vybavení. Většinou se jednalo o "motocyklový kabát". Také však byly někdy části uniforem zcela odlišné od běžně používaných vzorů. Samotný význam nasazení motocyklisty byl někdy v různých armádách rozdílný. V britské armádě se motocyklisté použivali jak v poli přední linie u průzkumných jednotek, také je ale například využívala polní policie. Velmi často však lze v Britské armádě spatřit tzv. "Dispatch Riders" což byly vlastně motospojky např. doručující depeše. Tito příslušníci "D.R" měli některé specifické doplňky pro výkon své služby. Především se jednalo o modro-bílé rukávové pásky, pokud je měl "D.R" nasazené, pro všechny ostatní složky to znamenalo jediné - "D.R" nesmí být zastavován či stavěn, musí mu být umožněn volný průjezd, protože veze rozkazy či depeše, které nesnesou odkladu. Konkrétní označení kvalifikace D.R bylo provedeno výšivkou okřídleného kola a zkratkou D.R. Našívala se na levé předloktí, velmi podobná byla i nášivka kola a křídel s písmeny M.C což byl odznak kvalifikace motocyklista. (řidič Bren Carrieru měl podobnou s logem B.R , motor Trasport M.T apod.). Výšivek M.C a D.R existovalo několik variant dle různých výrobců, které se lišily jak barvou vyšití, tak i samotným provedením.

Nyní už k zavedené výstroji a vybavení motocyklisty v Britské armádě. Specifickým znakem je určitě přilba, ta byla vyvinuta speciálně pro tuto složku. Předválečný a ranně válečný model někdy také nazývaný "Pulp Helmet" je velice vzácný a těžko sehnatelný, byl odvozen od předválečného civilního typu helmy. Vyráběn a armádě dodáván byl přibližně do konce roku 1941. Skořepina byla lisována z látky korku a gumy. Od roku 1942 byl nahrazen ocelovou verzí s koženou výstilkou, ocelový korpus je shodný s helmou pro výsadkové jednotky, ostatní je zcela rozdílné. Největším výrobcem byla fi. BMB (British Motor Bodies) zatím všechny originály které jsem viděl byly vždy od tohoto výrobce. Vyráběly se ve dvou barevných odstínech, tmavě zelené a později khaki (odstín více do hněda). Každá helma byla vždy značena fi. výrobce, velikostí a rokem výroby. Zajímavostí je určitě fakt, že tuto helmu oficiálně fasovali také motocyklisté, příslušníci U.S. vojenské policie působící na západo-evropském bojišti.
Motocyklista fasoval samozřejmě ochranné brýle, používáno bylo více modelů různých výrobců. Některé verze měly kulatá skla, jiné modely skla oválná. Nebudu zde uvádět varianty leteckých brýlí.

Již zmíněný kabát byl dalším specifickým doplňkem. Vyráběn a dodáván byl armádě od roku 1942. Rozhodně se jedná o dosti zajímavý a velmi špatně sehnatelný doplněk, navíc pokud ho sháníte v použitelné velikosti a stavu. Kabát byl nepromokavý z bavlněného plátna, měl jednu šikmou kapsu na levé straně hrudi (určená pro mapu,či rozkazy) a dvě kapsy v oblasti pasu. Na pravém rameni je klopa límce pro krytí tváře ve špatném počasí. Motocyklista měl možnost pomocí přezek a řemínků připnout cípy kabátu kolem nohou a zabránit tak vodě a blátu aby se dostali do oblasti rozkroku a vnitřních částí nohou. Pomocí razítka byl vždy uveden výrobce, rok a velikost. Na standardní košili "Collarless či Wool Shirt" si voják oblékal klasický Battle Dress M.37 či M.40 ten se nijak nelišil stejně jako košile od běžné armádní produkce. Jinak to však bylo s kalhotami, motocyklisté fasovali tzv. "Dispatch Rider Trousers / Pantaloons. Jednalo se o jezdecké kalhoty "rajtky", speciálně určené pro motocyklisty.

Také obuv byla specifická, jednalo se o vysoké šněrovací kožené boty, s překlopkou na holeni která se zapínala pomocí tří přezek. Na chodidla si motocyklista oblékl vysoké vlněné podkolenky, které ohrnul přes okraj bot. Díky zůženým nohavicím rajtek mohl obout boty, aniž by mu překážely nohavice.

Velice oblíbeným a často používaným doplňkem byla tzv. British Leather Jerkin, jednalo se o koženou vestu, zapínanou čtyřmi velkými knoflíky, která má svůj původ už v době první světové války. Dobře chránila proti chladu a dešti v těžkých frontových podmínkách a vojáci ji rádi používali v obou světových konfliktech.

Výstroj: Rukavice pro motocyklové složky byly vyráběny v několika variantách, nečastějším provedením jsou vysoké kožené rukavice s bavlněnou podšívkou. Mohou být doplněny stahovacím koženým řemínkem kolem zápěstí. Podobně jako ostatní výbava byly pomocí razítka označené výrobcem, rokem výroby a velikostí.

Ostatní výstroj byla klasická, shodná s běžně používanou v ostatních složkách. Opasek M 37, polní láhev M 37, malá či velká polní, pouzdro s plynovou maskou. Jen sumky na střelivo byly upravenou variantou pro řidiče a motospojky. Dalším možným doplňkem bylo pouzdro na mapy s popruhem, nošené přes rameno. Bylo vyráběno v jednom provedení po celou druhou světovou válku.

Výzbroj: Standardní "dlouhou" zbraní byla buď opakovací puška Enfield, nebo samopal Sten.
Pokud byl voják vyzbrojen i krátkou střelnou zbraní měl většinou revolver Webley či pistol HP 35, pouzdra na obě zbraně byla klasická, shodná s ostatními složkami. Tedy pěchotní verze, nebo verze pro tankové ( R.A.C. - Royal Armoured Corps) sbory lišící se od pěchotního provedení "dlouhým závěsem". (opět podrobněji v sekci uniformy)